zpět na program

Cecile da Costa (CZ): Roselyne - work in progress vol.II

Žena jménem Roselyne hledá své místo; své místo v místnosti, své místo v očích ostatních, své místo v životě. Chce být neviditelná. Nechce rušit. Pochybuje. Vždy se za něčím schovává. Našla svou rostlinu. Roselyne nese rostlinu, a hledá pro ni místo, kam ji postavit - Roselyne hledá pro ni místo, kam by mohla patřit. Roselyne potřebuje tu rostlinu, aby mohla čelit světu.

Rostlina je přístřeší – vidí, aniž by byla viděna. 

Rostlina je překážkou - nemůže se pohybovat tak, jak chce, je někdy příliš těžká na to, aby ji unesla - nemůže se dotknout lidí, nemůže je obejmout.

Rostlina je krásná a živá - jako Roselyne.

Rostlina je vykořeněná - jako Roselyne.

Roselyne může být odrazem našich pochybností, rozhodnutí, která jsme neudělali, možností, kterých jsme nevyužili. Je naprosto nedokonalá, stejně jako my ostatní. Ona není minulostí, ani budoucností či přítomností, žije v domněnkách. Sestavuje svůj čas tak, aby kolem ní obtékal. Mluví sama k sobě, pokud se budete soustředit, tak ji uslyšíte.

Cécile Da Costa se inspirovala ženou jménem Roselyne, kterou několik let znala a viděla ji umírat.


Nový inscenační projekt Produkční platformy ProFitArt

Námět, koncept a choreografie: Cécile Da Costa 

Účinkují: Cécile Da Costa

Dramaturgie: Dominika Špalková

Scénografie a kostýmy: Petra Vlachyňská

Light design: Jiří Šmirk

Producent: ProFitArt / www.profitart.cz

Za podpory: Hlavní město Praha, Ministerstvo kultury ČR, Státní fond kultury

Partneři: Studio Alta, Divadlo Drak, Cirqueon, Uhelný mlýn, Tanec Praha, Nultý bod, 4+4 dny v pohybu

Roselyne je tanečně-divadelní sólo s anglicky mluveným slovem

Délka inscenace by měla být kolem 45 minut.


Řekla jsem všechno. Prolomila jsem kouzlo. Řekla jsem všechno, nebudu to opakovat, nebudu sedět na této pohovce. Řekla jsem všechno. Zapomínám věci, které bych si měla pamatovat, a někdy si pamatuji věci, které bych raději zapomněla. Zapomněla jsem na Martina. Chtěli jsme od sebe něco? Očekával něco ode mě? Očekával, že si ho budu alespoň pamatovat. Co by se stalo v den, kdy bych na všechno zapomněla ...

Musela bych začít existovat! Bůh ví, co se potom stane!! Cítím se vinna. Nepamatuju si proč. Možná jsem udělala něco špatného nebo něco málo dobrého, nebo něco, co jsem měla udělat, ale neudělala jsem to. Možná, že ta vina tu byla už přede mnou. Nejhorší je necítit se provinile, nejhorší je, zkoušet vzpomenout si proč. Snažím se vyhovět. Snažím se vyhovět snům a touhám druhých. Budu se snažit vyhovět vaším tužbám. Budu se snažit vyhovět vašim strachům i slabým stránkám. Budu se snažit vyhovět vašim závislostem. Budu se snažit vyhovět vašemu názoru a vašim přesvědčením. Budu vás dál poslouchat a ještě a znovu a dál a dál a dál... Budu vás poslouchat až do okamžiku, kdy budu muset utéct.

Jsem dokonale nedokonalý perfekcionista.“


TVŮRCI

Cécile Da Costa (FR)

Herečka, tanečnice, zpěvačka, lektorka. Oceněna jako Tanečnice roku 2018 České taneční platformy a nominována na Total Physical award na Edinburgh Fringe Festival 2017 za inscenaci Vypravěč Spitfire Company, s níž spolupracuje jako tvůrce a performer od roku 2011. Do té doby byla šest let členkou souboru Farma v jeskyni. Již dlouhé roky je lektorkou workshopů fyzického divadla po celé Evropě, ve kterých se snaží nalézt hlas, který pohne tělem, a tělo, které rozvibruje hlas. 


Dominika Špalková

Je dramaturgyně, režisérka a umělecká ředitelka Divadla Drak. Studovala na DAMU v Praze, v Divadle Drak byla jednou z iniciátorek rozšiřujícího vzdělávacího programu pro děti i pedagogy, podpořila spolupráci s Katedrou alternativního a loutkového divadla DAMU, díky níž mohou jezdit studenti do Draku na rezidence, a loni bylo v Hradci Králové zároveň otevřeno specializované pracoviště Katedry výchovné dramatiky DAMU, které studentům umožňuje získat zkušenosti v divadelním provozu. Spolupracuje na organizaci mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů. V únoru 2019 režijně uvedla autorskou inscenaci o touze po pohybu „A na noze pevnina“.

Producent

Produkční platforma ProFitArt byla založena v roce 2012 a věnuje se zejména nezávislému nonverbálnímu, fyzickému a současnému tanečnímu divadlu. Záměrem založení Produkční platformy ProFitArt je podpora fungování nezávislých divadelních subjektů a jedinců, kteří nedisponují vlastním produkčním zázemím, napomoci jim najít způsob k realizaci svých projektů, které se vyznačují jevištní mezižánrovostí, novátorstvím, novými tvůrčími metodami a postupy, kreativitou v interpretaci jevištního jazyka, nemainstreamovostí a nadnárodností interpretovaných témat na jevišti.