zpět na program

Bára Sigfúsdottir - The lover

O PŘEDSTAVENÍ

Kolik může mít významů slovo milenci a kolik konotací se na něj váže. Islandská choreografka žijící a tvořící v Bruselu nemá jednoznačnou odpověď. Jedno je však jisté: nelze hovořit o romantické lásce. Bára svou choreografii tvoří ze záchvěvů, pulsů a nepostřehnutelných tělesných iniciací vysílaných divákům jako SOS kód. Vše je intimní, obnažující se na pozadí majestátného obrazu Noémie Goudal, francouzské umělkyně, která s neúprosnou fascinací se zabývá nedefinovatelným prostorem mezi skutečností a imaginací, mezi reálnem a vidinou. Bářino sólo se skládá ze dvou částí, ve kterých můžeme zpozorovat vzestup a pád živočišného druhu. První polovina je naplněna růstem a potencí, druhá rozkladem a destrukcí. Choreografická cesta Báry Sigfúsdottir je jednoznačně vzestupné tendenci. Zařazení do programů festivalů a divadel jako jsou Juli Danse v Amsterdamu či Théâtre National de Chaillot v Paříži jsou toho důkazem.


O BÁŘE SIGFÚSDÓTTIR

Bára Sigfúsdóttir je islandská choreografka a tanečnice. Studovala současný tanec na Islandské Akademii Umění, na MDT v Amsterdamu a nakonec na P.A.R.T.S., kde se soustředila jak na taneční trénink, tak na výzkum pohybu a choreografii. Ve své profesionální kariéře Bára iniciovala a také se podílela na několika tanečních projektech, ale i na jiných divadelních a filmových projektech. Jako performerka Bára mimo jiné spolupracovala s taneční společností Or and Oran, Miet Warlop (záskok ve Springville), Quan Bui Ngoc, Iris Bouch & Kobe Proesmans, Untamed Productions, Liesbeth Marit, Aëla Labbe, We are from LA, Klaartje Lambrechts a byla jednou z hlavních choreografů projektu NORDIC SCORE : ESCAPE AND TRANSFORMATION od Janne-Camilly Lyster, která měla premiéru v Listopadu 2015 v Dansens Hus, Oslo.

Jako choreografka se Bára Sigfúsdóttir uvedla sólovým debutem v představení On the other side of a sand dune, s hudební tvorbou od Sóley (Island). Toto představení bylo vybráno pro platformy jako je December Dance (Brugy) a ICE HOT (Oslo.) 

Dílo Báry Sigfúsdóttir je velmi osobní. Její islandský kulturní původ a vlastní životní zkušenosti jsou zdrojem inspirace pro její tvorbu. Z těchto osobních prvků vybírá ty, které může přenášet do univerzálního kontextu a s kterými může kdokoliv navázat kontakt. Tato mladá choreografka se zajímá o lidské bytosti, jejich existenci, chování, činy a přání, tak aby na ně mohla odkázat ve své choreografii. Zároveň zkoumá, jak může stejný pohyb mít několik záměrů a nových asociací přidáním malých změn v opakování. Práce Báry Sigfúsdóttir je charakteristická svou vyjímečnou performativní kvalitou a potřebou vyjádřit se svou unikátní pohybovou řečí. Její choreografický způsob vyjadřování je charakteristický a vhodný pro její specifickou tělesnou strukturu. Záměrné používání částí těla odděleně je nástrojem, jímž chce choreografka vyprávět nový příběh. Zároveň Sigfúsdóttir komunikuje s obecenstvem přímým a identifikovatelným způsobem, díky vyváženému souladu mezi vyprávěním, abstrakcí a teatrálností.

KREDITY

Koncept, choreografie, interpretace: Bára Sigfúsdóttir
Koncept a fotografie: Noémie Goudal
Scénografie: Noémie Goudal v spolupráci s 88888
Hudba a sound design: Borko
Dramaturgie: Sara Vanderieck
Light design: Kris Van Oudenhoven
Kostýmy: Andrea Kränzlin
Technika: Kris Van Oudenhove and/or Marlies Jacques/Bardia Mohamad/Jeroen Verrecht
Produkce: Curtain Call Productions
Coproduction: Workspace Brussels, TAKT Dommelhof, Vooruit (in the frame of the European Network DNA (Departures and Arrivals). Co-funded by the Creative Europe Program of the European Union.)
Podpořili: wpZimmer, Dansens Hus Stockholm, de Warande, De Werf, CAMPO, Pianofabriek and Bora Bora Aarhus
S finanční podporou: the Flemish Government, the Flemish Community Commission of the Brussels Capital Region, the French Embassy in Belgium (Service de Coopération et d’Action Culturelle (SCAC)

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=OyqHXd6eQq0

Websites: http://www.barasigfusdottir.com/the-lover/

Představení The Lover je uváděno v programu festivalu Nultý bod v rámci projektu "Bára Sigfúsdóttir v Praze", jenž je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. 


RECENZE

V představení Milenec (The Lover), islandská tanečnice Bára Sigfúsdóttir vytvořila okouzlující choreografii, která začíná chvějící se rukou - málokdy jsem viděla něco tak fascinujícího, jako tyto jednoduché pohyby lidských svalů.

– Evelyne Coussens v De Morgen, 30. května 2015, Evelyne Coussens, vyšlo 19. října 2015 v Theaterkrant